WARSZTAT: Punktualne szesnastki #3

Wychodzimy od werbla Autor: Paweł Ostrowski • 9 sierpnia 2017
9 sierpnia 2017 11:00
Paweł Ostrowski Infodrum.pl

W tym cyklu lekcji doskonalimy puls szesnastkowy w groovach ósemkowych, tzn. hihat gramy ósemkami. Pulsację szesnastkową wprowadza gęściej grana stopa, czasem werbel. Gęsto, ale punktualnie. 

To już trzecie spotkanie z punktualnymi szesnastkami w groovie. Dobrze jest zdać sobie sprawę z tego, że punktualność to nie osiągnięcie jednorazowe, ale raczej ciągły proces w drodze do precyzji, który w miarę osiągania coraz lepszego groovu traktujemy już bardziej jako stałą rozgrzewkę. Pracujemy na powtarzalnym schemacie - każda lekcja zawiera ten sam zestaw ćwiczeń, które zmieniają się, ale z zachowaniem stałego systemu pracy.

16#

 

 

Dzieje się tak nie bez powodu. Powtarzający się "rytuał" ćwiczeń to działanie, które pozwala nam lepiej doskonalić umiejętność, nad którą pracujemy. Z każdym kolejnym powtórzeniem i podjętą próbą nasze szesnastki brzmią ładniej i punktualniej, jeśli odpowiednio dużo serca wkładamy w ćwiczenia. 

Dla tych którzy lubią ciągłe zmiany też dobra wiadomość - powtarzany z lekcji na lekcję ten sam schemat to nie żadne ograniczenie, ale przeciwnie - okazja do tego, by dodawać do zestawu ćwiczeń coś od siebie, wymyślać swoje własne wariacje i kombinacje, bazując na tym prostym, powtarzalnym schemacie.

Czasem słyszę pytania: "W jakiej kombinacji ćwiczyć? Ile powtórzeń? Przez ile minut?". Oczywiście nie posiadam gotowej recepty, a poza tym na szczęście nie jestem lekarzem. Z braku zaufania wobec służby zdrowia wolę zadbać o profilaktykę i w razie potrzeby leczyć się sam. Ale wiem też, że w tym wypadku jakakolwiek rozsądna rada zadziała. I to mnie cieszy!

Mam tę pewność, że recepta zadziała, ponieważ jeśli już podejmujemy się nowego wyzwania, takiego jak ta lekcja, z założenia można przyjąć, że będzie efekt - im więcej podjętych prób, tym większa szansa na poprawę umiejętności. Jeśli do tego będziemy rozsądnie przeplatać z sobą ćwiczenia, wracając do nich, możemy już z dumą popatrzeć w przyszłość! Po tak rzetelnych minutach, czy godzinach, efekt poprawy musi w końcu nadejść.

Osobiście polecam trening interwałowy - praca na krótkich odcinkach czasu, ale z maksymalnym zaangażowaniem, tak by zapanować nad każdą graną nutą, a nawet nad każdym oddechem, który "pompuje" nasz groove. Interwał w tym wypadku może oznaczać np. taki schemat pracy (z metronomem, w wygodnym dla siebie tempie):

 

  1. Ćwiczenia koordynacyjne na rozgrzewkę - 5 min
  2. Groove ósemkowy / ćwierćnutowy dla lepszego osadzenia w tempie - 5 min
  3. Szesnastki naprzemienne z akcentami na werblu - 5 min
  4. Same akcenty - 5 min
  5. Groove z dzisiejszej lekcji - 5 min › gramy z metronomem
  6. Groove z dzisiejszej lekcji - 5 min › gramy z basem dostępnym w tej lekcji
  7. Szesnastki naprzemienne z akcentami na werblu - 5 min
  8. Groove z dzisiejszej lekcji - szybsze tempo - 5 min › z basem dostępnym poniżej
  9. Kombinacja groove + same akcenty, np. w schemacie:
     
    • 3 takty groovu (pkt. 7) + 1 takt akcentów (pkt. 4) - 5 min
  10. Zagęszczamy podział - z metronomem, później z basem (2 x 5 min) itd....

 

Jeśli 5 minut to za dużo by grać w pełnym skupieniu i uwagą, podzielmy sobie trening na jeszcze krótsze odcinki. Nie bójmy się krótkiego czasu! Nie ma w tym nic złego, że dzielimy sobie trening nawet na pół minutowe interwały. W sporcie i w muzyce decyduje liczba powtórzeń, więc możemy ćwiczyć krócej, ale większą ilość razy, a wraz z systematycznym treningiem, wydłuży się długość czasu jaki jesteśmy w stanie poświęcić na każde ćwiczenie. W ten sposób spędzona godzina zapewni nam dużo więcej przeżyć i efektów niż mechaniczne oklepywanie jakiegoś paradiddla (lub Bóg wie czego) przez pół dnia!

A teraz już przejdźmy do ćwiczeń dla tej lekcji, pamiętając o jeszcze jednym - koniecznym - sprzymierzeńcu naszego treningu - wiara, że te ćwiczenia dadzą efekt. Bez wiary w to co robimy, nie ma co liczyć na efekt. Już lepiej byłoby mechanicznie pograć tego paradiddla przez pół dnia, tylko trochę szkoda na to czasu...

 

Koordynacja na początek...

Kolejny schemat do potrenowania - w prostym półtaktowym odcinku czasu (półtaktowy w metrum 4/4 lub całotaktowy w 2/4). Dochodzi szesnastka po "2" i jeszcze jedna przed "1". Poćwiczmy to w jednym i drugim wariancie.

 

[img:1]

 

A teraz czas na stały rytuał, ale urozmaicony o nowe schematy...

 

  Krok 1    Liczymy szesnastkami

Ćwiczymy pulsację - najpierw groove ósemkowy (hihat), ze stopą na 1 i 3 i werblem na 2 i 4, po czterech taktach hihat ćwierćnutami. Co cztery takty zmiana. Metronom ustawiamy gęsto - szesnastkami.

 

[img:2]

 

  Krok 2    Wychodzimy od werbla

W znany nam sposób gramy naprzemienne szesnastki z akcentami na werblu.

 

[img:16]

 

  Krok 3    Akcenty, czyli rytmika groovu

A teraz same akcenty, z zachowaniem odpowiedniej kolejności rąk (wynikającej w większości przypadków z poprzedniego ćwiczenia naprzemiennego).

 

[img:17]

 

Poćwiczmy akcenty na różnych instrumentach zestawu, nie tylko na werblu. 

 

  Krok 4    Budujemy Groove

Z wyćwiczonych akcentów budujemy groove, dopełniając werbel i stopę hihatem ósemkowym. Najpierw wolne tempo (zalecane - 50 BPM), później szybciej (80 BPM w górę). Wszystkie szesnastki równo, jak od linijki, lub jeszcze równiej...

 

[img:18]

 

  Krok 5    Gramy z basistą!

Tym razem swojego basu użyczył nam Marek Błaszczyk - legendarny polski sideman, grający u boku bardzo różnych wykonawców - od zespołu Walk Away i Ryszarda Rynkowskiego, po orkiestrę Kukla Band i Alex Band.

Marek gra bardzo energetycznie, wyraźnie artykułując dźwięki. Mocno podciągane strony basowe jeszcze bardziej napedzają groove, więc szesnastki w tej lekcji wibrują z dużą energią, co oczywiście daje nam perkusistom dobry napęd. Bas Marka wkomponowałem w lekcje video oraz zaloopowałem, by każdy mógł pogroović z Markiem.

 

 
 

[img:5]

Marek Błaszczyk

 

  Krok 6    Zagęszczamy Groove

Osadzamy nasz groove, grając podstawę i kontrolując wszystkie dźwięki. Pozwólmy sobie też na więcej swobody, grając podział w wersji wzbogaconej o dodatki. Starajmy się aby te ozdobniki też były ładnie osadzone.

 

  Krok 7    Szesnastki w Pulsie Shuffle

Wejdźmy w pulsację shuffle. "Rozsuwamy" szesnastki do triolowej siatki szesnastkowych shuffli. Dbajmy o precyzję, która z czasem będzie coraz większa.

 

Mam nadzieję, że dzisiejsza porcja szesnastek napełniła Cię ochotą do dalszych ćwiczeń. Zachęcam do ogrywania groovu z podanym basem. Dawniej wielu z nas stało w długiej kolejce, aby pograć w sekcji z Markiem. Dziś, dzięki zdobyczom współczesnej techniki każdy ma taką możliwość od razu. Wystarczy w miarę dobre łącze internetowe.

 

Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz